Berättelse från förälder
Där alla får vara med och känna sig inkluderade
Liten blir stor, och när det var dags för föräldrarna att hitta en skola för sin dotter letade familjen efter en trygg och mindre plats för henne att kunna utvecklas och växa i. Vissa barn släpper förälderns hand snabbt, andra behöver lite mer tid för att vänja sig vid att börja skolan, komma in i gruppen och samspelet med andra – oavsett vilket sorts barn du har är ett tryggt sammanhang och ditt barns behov det viktigaste.
En personlig skola på alla sätt
Frida har sedan förskoleklass sin dotter på Gottskär Grundskola och känner sig stolt och nöjd med sitt val.
”Vi var på öppet hus och det blev en “aha–upplevelse”. Äldre och yngre barn fick sitt eget utrymme att upptäcka och känna sig trygga på, men andra åldersgrupper kom och frågade om de små ville vara med. Detta tyckte jag visade på vilken öppen miljö skolan har, där alla får vara med och känna sig inkluderade. Här skall min dotter börja, tänkte jag direkt.”
Det finns något för alla
Inkludering och gemenskap är något som bidrar till trygghet, och efter en rekommendation och ett besök på öppet hus var valet av skola enkelt.
”Det viktigaste för mina barn är ett tryggt sammanhang. Skolan ligger på en lugn plats och man får en känsla av lantlig idyll här. Jag tycker att den är personlig på alla sätt, och det är nog mycket för att pedagoger och föräldrar hjälper till att driva skolan tillsammans. Olika miljöer, där det finns något för alla, den ligger enskilt, lummigt och tryggt.”




”När en förälder säger trädgård i stället för skolgård, då har de hittat rätt”
– Frida, förälder
Berättelse från förälder
En rekommendation som vägde tungt
Nollan, sexårs, förskoleklass – kärt barn har många namn, men gemensamt är att det är det första steget in i skolvärden. Varje skola är en egen värld och du som förälder ska bestämma vilken av dessa världar ditt barn skall lära sig av.
Hon lärde sig våga vara sig själv
Emmas första av hennes tre barn började på Gottskär Grundskola för lite mer än tio år sedan och nu har hon sin yngsta son i femte klass. Alla hennes barn har gått på Gottskär och allt startade med en väldigt betydelsefull rekommendation.
”En före detta elev berättade att hon hade gått på Gottskär och att det var där hon lärde sig våga vara sig själv. Hon berättade hur hon hade blivit trygg i sig själv, vågat synas, vågat stå på scen och prata inför klassen. Det lät så annorlunda än många andra skolor. Det var mycket på grund av det samtalet som gjorde att jag valde Gottskär när jag hade hört talas om dem.”
Hon såg varje barn och förälder
Ditt barn kommer att tillbringa mycket av sin tid i skolan och i skolans miljöer, och lärarna kommer bli en viktig del i utformningen av både utbildningen och ditt barns liv.
”Första intrycket av klassrummet var att det kändes kreativt. Det hände mycket, och jag undrade hur allt skulle gå till. Jag pratade med en pedagog första dagen och kom ihåg henne så väl och hur hon bemötte varje barn, det var fantastiskt att se. Hon såg varje barn och varje förälder på ett naturligt sätt. Hon gav ett väldigt personlig intryckt, vilket gav ett starkt intryck även hos mig.”
Pedagoger som ser varje individs behov
”När det är första barnet som ska börja i skolan, vilket jag tror många föräldrar känner igen sig i, så känns steget från förskolan till skolan så stort. Man har bilden av att man inte hör om dagens händelser på samma sätt som man gör på förskolan. Men när jag kom hit så var det inte så som jag hade föreställt mig. Pedagogerna hade stenkoll på vad som hänt just mitt barn under dagen. De var genomgående med att landa ner i varje barns situation och såg till varje individs behov”
“Barnet blir sett och får möjlighet att utvecklas med sina egna förutsättningar.”
– Emma, förälder
Berättelse från LÄRARE
Challenging the students in a playful way
No matter what a child or student dreams of becoming when they grow up – dolphin trainer, astronaut or policeman – it all starts with a great teacher. And school should be a safe space for different interests to awaken, for dreams to thrive and for motivation to grow. For example, during an English class with Libby Patterson, she can peak the students’ interest by including them in a mystery.
Boosting their confidence
“They are always much better than they think, they are just not that confident sometimes but when I hear them speak English, they always do it well. I try to challenge them at a relevant pace and take it slow.”
Libby does not rush her students to speak English. However, she puts a great deal of effort into encouraging and challenging them in the right way and at their own pace.
A playful approach
An English lesson has the ability to bring joy and encourage creativity. Both to teach and to learn is something to be enjoyed.
“I have them collaborate with each other. We do play games a lot to get their English going. I try to find things that I think they would like.”
The benefits of continuous speaking
Many students can feel nervous about the fact that the entire lesson is in English, but she sees the focus on the language as something positive. This because the students get to develop their English skills from continuously speaking the language. And at the same time, they get to focus on pronunciation – growing and learning individually and together.
Are you curious about the solution to the mystery? Ask the students at Gottskär Grundskola!


”I combine different teaching methods with common interests among my students. I always try my best to be creative, use my imagination and make it fun.”
– Libby, teacher

